Civinco




Grattis Civinco Ni är snabbast i Sverige!




Vi firar detta med hela 20% i rabatt på plug-n-play kitet till Mazda Miata under hela december månad 2010!

Passa på att utrusta din Miata med samma styrsystem som dem vinnande racingbilarna i MX5-Cup 2010!
Vi firar med hela 20% i rabatt hela december och januari!


Prisexempel; Ett plug-n-play till Mazda Miata 90-95 för endast 10 236kr istället för 12 795kr!

Vi är stolta över vår vinnande trio då tredje platstagaren kör med D2 Racing Coilovers ifrån oss!

 

 



Civinconyheter våren 2010!
(2010-03-27)
Nytt för året är den inbyggd 4 bars MAP-sensorn som också kan väljas till 2 bars i mjukvaran för den som vill köra högupplöst tryckmätning på sug- o lågtrycksturbomotorer.
Felkodslampa som bland annat kan tändas om motorn går för magert på fullgas.
ALS (Anti lag system) för att hålla laddtryck på delgas och motorbroms som då styr tändning, extra bränsle och extra luft. 
Anti-lag och launch control stängs av om temperaturen blir för hög. Vidareutvecklad launch control med start-RPM, launch-RPM-limit.
Första cellen i bränsle och tändmapp kan sättas till valfritt värde.
Ytterligare en 3:e bränslekompensationsmapp på valfri lastsensor samt ytterligare en 3:e tändningskompensationsmapp på valfri lastsensor.
Ytterligare en PWM1 kompensationsmapp, för att tex mappa laddtryck på motortemp och TPS.
Extra varvtalsstopp som kan bero på motortemp eller digital ingång. Valbart injector dead time, för att kompensationsmappar ska bli mer exakta.
Nya triggers som kan användas är bla. Yamaha R1, Audi 5-cyl, Nissan 4 o 6-cyl, Ford Cosworth, Focus ST 2,5 och nya Focus RS!
Historien snabbaste loggning? 10 000 gånger per sekund räcker nog för de flesta!

 


 

Street Performance + Civinco = Sant!

Nu är det officiellt att Street Performance är exklusiv distributör av Civincos motorstyrningssystem för Svenska marknaden. Det innebär att vi tar över distribution, lagerhållning, ÅF- och kundkontakter för Civinco som nu lägger än mer fokus på att ta fram nya applikationer och fler modellanpassade system.

Efter en mycket framgångsrik vår bygger Street Performance nu vidare på sin vision om att arbeta i mycket nära samarbeten med både Svenska och utländska leverantörer för att på så vis kunna vara med och påverka utvecklingen av nya produkter och applikationer anpassade för den Svenska marknaden.

Street Performance kan nu stolt utannonsera sig som exklusiv distributör av Civincos produkter i Sverige och övertar därmed lager- och logistikfunktionen från det Svenska ingenjörs- och produktutvecklingsföretaget.

-”Vi har tack vare vår höga produktkvalité och innovativa lösningar lyckats bygga motorstyrningar som är mycket enkla att installera. Vi har även tagit fram lösningar till motorer som ingen annan klarat av att hantera tidigare säger Henrik Fries, VD på Civinco. Detta har gett en kraftigt ökad efterfrågan på våra produkter vilket har gjort att vi har letat efter samarbetspartners som kan ta över lager- och logistikfunktionen för att frigöra tid för oss till fortsatt produktutveckling. Att vi gör på detta sätt kommer på inget sätt göra det svårare att få Svensk support på våra produkter. Befintliga återförsäljare berörs i nuläget inte mer än att det står en annan avsändare när beställningarna anländer. Street Performance som redan har ett återförsäljarnät i Sverige kommer att tillföra fler försäljningskanaler när de nu kompletterar sin befintliga distributörsportfölj med våra produkter vilket även våra befintliga återförsäljare kommer kunna dra nytta av när de får tillgång till det övriga sortimentet de erbjuder.”

-”Ja det stämmer, menar Patrik Strindberg, försäljningschef på Street Performance.

En av våra målsättningar är att ha djupgående och långsiktiga samarbete med våra leverantörer och knyta till oss distributörsavtal där vi tar över distributionen till den Svenska marknaden. Vi känner oss nu stolta och hedrade över att få representera Svenska Civinco ”på hemmaplan”. Det finns fyra parter som vinner på detta, det är Civinco, vi själva, återförsäljarna men framförallt slutkunderna som ska få det enklare att handla Civincos produkter, med Svensk support och fler installatörer runt om i landet.

Det känns bra att kunna leverera kvalitet, service och ”know how” till en marknad som långt ifrån nöjer sig med det ”skräp” som importeras från Kina och Asien. Vi står för kvalitet och det är vad vi levererar.

Både Slutkunder och återförsäljarkontakter är välkomna att höra av sig för mer info om produkter och vårt ÅF-program.

Civinco är ett Svenskt företag med egen produktutvekling, Svenskmonterade produkter och givetvis fullständig Svensk support -på Svenska!


Civincos Stand Alone BC-System
Systemet lämpar sig för alla motorer, men kanske främst lite tuffare trimmade motorer och för tävlingsbruk,
där man hellre avstår från vissa komfortfunktioner som original-ECU:n i vissa fall normalt sköter tex A/C, antispinn, centrallås etc. och istället fokuserar på rena motorstyrfunktioner.

  • Ersätter helt originalmotorstyrningen och ger full mappningsbarhet
  • Fullständig 3D mapp för bränsle och tändning
  • Dubbla bränsle och tändmappar
  • Autosetup-guide som hjälper dig sätta upp en första basmapp
  • Extra kallstartfunktioner för E85
  • Enkelt att konvertera mappar för olika sensorer och tabellstorlekar
  • 10 års garanti

BCLab
Alla Civincos stand alone-motorstyrningar levereras med PC-programmet BCLab som används för att ställa in motorparametrar. Är det första gången som du kopplar upp dig så finns det även en guide som hjälper dig att ta fram en lämplig basmapp baserat på den motor du har.
Med hjälp av BCLab loggar du även alla motorsignaler (upp till 75 signaler) för att göra mappning och inställning så enkelt som möjligt. Det loggas även ett antal uträknade signaler för hastighet och effekt mm.

 

TuneCard
BC-boxen kan laddas med olika inställningar för att optimeras för olika situationer. Dessa inställningar levereras på ett minneskort, “TuneCard”. Man byter programvara genom att stoppa in ett TuneCard i boxen. Kortet läses på en sekund och den nya inställningen gäller direkt. Kortet kan sedan tas ur boxen. Korten kan bytas även när motorn är i drift.

Tre TuneCards ingår alltid när du köper ett BC-system. .

 

Bilmodeller
Civincos stand alone har stöd för många olika vev- och kamaxelsensorer vilket gör att systemet passar på de flesta 2-8 cylindriga motorer.



Civincos Piggy back BC-System
Med Civincos piggyback ges du en möjlighet att koppla in din PC och mappa om bilen utan att programmera om originalstyrningen. Till skillnad från sk. chiptrimmning eller omprogrammering via OBDII uttaget, så kan du alltså själv bestämma hur mappen ska se ut. Detta är nästan en förutsättning om man aktivt jobbar med bilen och steg för steg bygger vidare på motorn. Med vanlig chippning måste du vid varje ändring lämna in bilen för omprogrammering, om det ens är så att din leverantör har ett nytt chip för just dina förändringar.

Civinco har även gjort några färdiga paket med standardinställningar och färdigt kablage men utan PC-programmet, som till viss mån konkurrerar med vanlig chiptrimning, men med den fördelen att du enkelt flyttar över ditt system till din nästa bil.

Civincos piggyback system ska inte förväxlas med betydligt enklare system som bara tweakar några lastsignaler. BC-systemet är i grund och botten en mycket kraftfull motorstyrning som mot motorn fungerar mycket likt ett stand alone, som dessutom tar hänsyn till vad originalsystemet vill åstadkomma.

  • Maximal prestanda
    Genom att kunna justera och logga bränsle, tändning och laddtryck till optimala i alla driftsfall,
    garanteras du möjligheten att få ut maximal effekt ur din motor.
  • Lättanvänt
    Mycket utförliga manualer på svenska. Färdiga kablage och inställningar till många bilar.
    Många färdiga basmappar levereras med.
  • Mest prisvärda systemet på marknaden
    Dels är inköpskostnaden för systemet mycket lågt i förhållande till prestandan,
    dels behöver du inte köpa till massa dyra specialsensorer utan kan använda bilens originalsensorer
    dels är systemet mycke lättanvänt så du behöver inte förbruka massa tid i bromsbänk för att optimera
    dels har du 10års garanti vilket gör att du med största sannorlikhet kommer flytta över systemet till andra projekt.



ETANOLKONVERTERING MED BC-SYSTEMET


Civinco har under många år hjälpt kunder att etanolkonvertera sina bilar, något som det från och med 1 Juli 2008 även går att registreringsbesiktiga, under förutsättningen att konverteringen är certifierad eller registreras som hembyggt kit.

Fördelarna med att köra på E85 är många och välkända inte minst bland motortrimmare.
Många av Civincos kunder kör sina trimmade motorer på E85.

  • Du kan höja effekten avsevärt
    E85 har oktantal omkring 104, vilket gör att man kan ta ut mer effekt ur motorn
    (höja laddtryck, tändning och kompression etc.) utan att motorn spikar.
  • Det kan bli mycket billigare
    Sommaren 2008 kostade E85 omkring 8.20 kr/lit och 98 oktanig bensin kostade omkring 14.5 kr/lit.
    En E85-bil drar ca 30% mer, men det blev ändå ca 3.80 kr/mil billigare för en bensinbil som drar 1 lit/mil
  • Miljövänligt
    Att köra på E85 är koldioxidneutralt, dvs tillför inte extra koldioxid på samma sätt som fossila bränslen
BC250G3E85 PRODUKTPAKET
Färdiginställt system för originalbilar, upp till 5 cylindrar
· Enkel installation utan att “chippa” och modifera motorn permanent.
· Styr bränsletillägg beroende på varvtal, last och temperatur, med automatisk kallstartsfunktion.
· All motordata lagras på TuneCard minneskort.
· Levereras med färdigt kablage och färdiga motorinställningar för bensin och E85.
· Passar alla bilar upp till 5 cylindrar med Bosch-kontakter till spridarna.

 

BC750G3E85 PRODUKTPAKET
Färdiginställt system för originalbilar, upp till 10 cylindrar.
· Enkel installation utan att “chippa” och modifera motorn permanent.
· Styr bränsletillägg beroende på varvtal, last och temperatur, med automatisk kallstartsfunktion.
· All motordata lagras på TuneCard minneskort.
· Levereras med färdigt kablage och färdiga motorinställningar för bensin och E85.
· Passar alla bilar upp till 10 cylindrar med Boschkontakter till spridarna.

 

Så här säger bilprovningen
Från den 1 juli är det tillåtet att efterkonvertera bensindrivna personbilar samt lätta lastbilar för drift med etanolbränsle. Konverterade fordon måste genomgå ny registreringsbesiktning.

Vid registreringsbesikting av typgodkänd utrustning kontrolleras bland annat:
- rätt komponenter monterats
- installationen skett enligt anvisning
Observera att installationsanvisningen måste tas med till besiktningen!

Om man väljer icke typgodkänd utrustning gäller följande (tex Civincos system):
- Det är helt nödvändigt att utgå från Vägverkets krav
- Bränsleslangar måste tåla etanol. Observera att intyg, dokumentation och/eller produktblad krävs för att Bilprovningen ska kunna bedöma detta!
- Packning av kork tål inte etanol. Detta kontrolleras dock inte av Bilprovningen.
- Otäta packningar och/eller slangar medför läckagerisk, vilket ökar risken för brand.

Vid registreringsbesiktning av icke typgodkänd utrustning för nyare fordon (93 och senare) kontrolleras bland annat:
- intyg för bränsleslang
- intyg på att effekttest (så kallad "rullande landsväg") gjorts
- intyg på avgasrening enl EG 70/220 (typ 1-test)

Vid registreringsbesiktning av icke typgodkänd utrustning för äldre fordon (92 och tidigare) kontrolleras bland annat:
- intyg för bränsleslang
- intyg effekttest (så kallad "rullande landsväg")

Certifiering
Tyvärr blev reglerna för vad som kommer krävas för att erhålla certifiering inte klarlagt förrän i slutet av juni i år, vilket gör att Civinco inte än kan erbjuda certifierade system. Det är en lång rad mycket hårda krav som vi ska uppfylla, och Civinco kan inte idag tala om till vilka bilar som vi kommer att erbjuda certifierade system.

- Emissionsnivåer - bilen skall uppfylla de krav som gällde när bilen var ny. Testerna skall utföras enl. NEDC (New European Driving Cycle) samt tomgångsprov och förhöjt tomgångsprov.
- OBD kontroll - En förenklad kontroll av katalysator. Som konverterare skall Civinco också intyga att OBD-funktion i övrigt inte påverkas genom konverteringen.
- Effekttest - regelverket tillåter enbart en förhöjd toppeffekt med 5 %.
- Intyg mot hållbarhet - Civinco skall i sin certifieringsansökan bifoga intyg som styrker att bilens komponenter tål E85.
- Insyning av kvalitet och produktion - Detta skall göras av Vägverket eller det institut som utför certifieringstesterna innan ansökan kan beviljas.
- Produktionskontroll - För varje certifierad sats skall konverteraren genomföra uppföljningstest vid varje 5000:e enhet eller minst varje år.
- Om något går sönder i motorn inom garantitiden ska tillverkaren stå för felet. Civinco övertar avgasgarantierna i certifierade system enligt gällande lagkrav. I övrigt gäller bilens maskingaranti.

 

JavaScript seem to be disabled in your browser.

You must have JavaScript enabled in your browser to utilize the functionality of this website.